Windows 10: Mengalihkan pautan Microsoft Edge dengan EdgeDeflector

EdgeDeflector adalah program sumber terbuka percuma untuk sistem operasi Microsoft Windows 10 yang membuka kunci pilihan untuk membuka pautan Microsoft Edge berkod keras dengan penyemak imbas lain.

Versi awal Windows 10 datang tanpa sekatan melayari. Anda boleh menetapkan penyemak imbas lalai, dan sebarang pautan akan dibuka dalam penyemak imbas itu.

Microsoft memperkenalkan pautan berkod keras yang hanya akan dibuka di Microsoft Edge dengan kemas kini; ini bermakna pada masa bahawa beberapa pautan, pautan Cortana atau pautan Fail bantuan, akan dibuka di Microsoft Edge tanpa mengira pelayar mana yang ditetapkan sebagai pelayar sistem lalai.

Microsoft mencipta protokol khas yang menjadikan URL biasa agar mereka hanya terbuka di Microsoft Edge. Jadi, bukannya menggunakan pautan dalam format //www.ghacks.net/, Microsoft akan mempersiapkan microsoft-edge: ke URL. Oleh kerana tiada penyemak imbas tetapi Edge menyokong protokol, URL ini dibuka di Edge secara automatik dan bukan penyemak imbas sistem lalai.

Walaupun anda boleh mengubah suai protokol di bawah Tetapan> Apl> Pilih aplikasi lalai oleh protokol, hanya aplikasi Simpan yang boleh dipilih.

EdgeDeflector

EdgeDeflector adalah program percuma untuk Windows 10 yang membuka fungsi untuk membuka pautan ini dalam pelayar yang tidak Edge.

Apa yang dilakukan EdgeDeflector adalah berikut: ia mendaftar untuk microsoft-edge: protokol supaya ia menjadi program lalai untuk membuka URL ini pada mesin Windows 10. Ia menghubungkaitkan pautan, menulis semula mereka, dan menyalurkannya kepada Windows sekali lagi yang seterusnya membuka pautan menggunakan penyemak imbas web lalai pada sistem.

Apabila anda memasang Edge Deflector anda akan diminta untuk memilih aplikasi yang anda hendak buka URL protokol Microsoft-Edge. Anda perlu memilih EdgeDeflector di sana, dan boleh mengesahkan bahawa ini berfungsi dengan membuka halaman "aplikasi lalai oleh protokol".

EdgeDeflector tidak berjalan di latar belakang, tetapi ia akan menjadi aktif setiap kali anda membuka URL yang menggunakan protokol ini pada mesin Windows 10.

Ia adalah aplikasi redirector yang menghantar URL sasaran ke penyemak imbas sistem lalai.

EdgeDeflector bukanlah program pertama yang mengendalikan ini. SearchWithMyBrowser adalah aplikasi Microsoft Store komersil yang tidak sama.

Kata penutupan

Program ini mungkin berguna kepada orang lain yang menggunakan Windows 10 tetapi tidak mahu menggunakan Microsoft Edge, atau memilih pautan terkunci, contohnya dari carian web Cortana atau fail Bantuan, dapat dibuka dalam pelayar sistem lalai yang mereka pilih, dan bukan di Microsoft Hujung. (melalui Deskmodder)